گودوت

گودوت 4؛ انقلابی در بازی‌سازی آزاد

وب و نرم افزار/ بازی سازی شنبه, 19 مهر 1399 رضا قدیری

گودوت (Godot) یک موتور بازی‌سازی آزاد و رایگان است که به خاطر سادگی و در عین حال قدرتمند بودن توانسته نظر کاربران زیادی را به خود جلب کند و تحسین بسیاری از علاقه مندان به بازی‌سازی را برانگیزد.

حال و پس از گذشت حدود سیزده سال از تولد گودوت (Godot) نسخه‌ای جدید در راه است که قرار است در آن ویژگی‌های جدید و منحصر به فردی به گودوت (Godot) اضافه شوند و گام‌های رو به جلوی بزرگی برداشته شوند.

در این مطلب از وبسایت جامعه گیک‌های کامپیوتر به بررسی برخی از ویژگی‌های جدید این موتور بازی‌سازی آزاد خواهیم پرداخت و آچه که باید از Godot 4 انتظار داشت را بیان می‌کنیم. اگر از طرفداران بازی‌سازی و کاربران گودوت (Godot) هستید این مطلب را از دست ندهید.

اموزش گودوت

در Godot 4 یکی از مباحثی که شاهد پیشرفت‌های زیادی در آن هستیم مبحث نور پردازی و گرافیک است. گودوت که پیش از این هم در این زمینه‌ها حرف‌هایی برای گفتن داشت در نسخه جدید خود می‌تواند به سادگی بسیاری از موتورهای بازی‌سازی دیگر را پشت سر بگذارد. در ادامه به برخی از این ویژگی‌های جدید اشاره خواهیم کرد.

نور پردازی RealTime از طریق SDF

نورپردازی در بازی‌ها، به خصوص فضاهای سه بعدی از اهمیت بالایی برخودار است و می‌تواند جذابیت خاصی به بازی اضافه کند و صحنه‌های زیبایی را رقم بزند.

در نسخه جدید گودوت (Godot) قابلیت SDF اضافه خواهد شد که با استفاده از آن می‌توانید نور پردازی دقیقی از طریق محاسبه فاصله منبع نور تا جسم داشته باشید، که نور‌ها و سایه‌ها را در بازی واقعیتر و با کیفیت‌تر می‌کند و گزینه بسیار مناسبی برای پیاده سازی شب و روز و تغییرات زمانی در بازی‌ها، به خصوص بازی‌های جهان باز است.

گودوت

Lightmapper جدید و مدرن

گرچه در نسخه‌های پیشین گودوت (Godot) ابزارهایی برای نور پردازی وجود داشت اما این ابزار جدید به توسعه دهندگان کمک می‌کند تا بتوانند با کیفیت بهتری این کار را انجام دهند. این ابزار علاوه بر کیفیت بهتر عملکرد بهتری هم خواهد داشت که می تواند به بهینه‌تر شدن بازی‌ها به خصوص برای گوشی‌های هوشمند کمک کند و با این نور سنج جدید سایه‌های واقع گرایانه تری را خواهیم دید.

این نور سنج بر پایه پردازشگر گرافیکی (GPU) کار خواهد کرد و پردازش‌ها توسط Vulkan انجام می‌شوند. در ادامه در مورد Vulkan، که خود به تنهایی گامی بزرگ و رو به جلو به حساب می‌آید توضیحاتی خواهم داد.

با این ابزار جدید زمان آماده شدن و اجرای صحنه‌ها کاهش خواهد یافت و شاهد سرعت و عملکرد هرچه بیشتر خواهیم بود.

انجین گودوت

سایه‌های عمومی و نمونه‌ای (shader uniforms)

با اضافه شدن این ابزار کنترل سایه‌ها در گودوت (Godot) چند برابر بهتر خواهد شد. سایه کاراکتر بازی و دیگر اجزایی که قابلیت حرکت دارند به خوبی و به شکلی واقعی از طریق shader uniforms قابل کنترل خواهند بود.

همچنین shader uniforms به شما کمک می‌کند بتوانید به شکلی طبیعی‌تر شرایط آب و هوایی مختلف را در بازی خود پیاده سازی کنید. حال می‌توانید به سادگی سایه شاخ و برگ‌های درختی که در اثر باد تکان می‌خورند را به خوبی پیاده کنید و فضایی واقعی برای کاربران بسازید.

sky shaders های شخصی

در Godot 4 این مشکل کاربران که نمی‌توانستند به خوبی آسمانی واقعی و پویا در بازی پیاده کنند حل شده است. حالا می‌توانید به خوبی آسمان‌هایی پویا و قابل تغییر با توجه به زمان و آب و هوا در بازی خود پیاده سازی کنید.

تمامی این ویژگی‌ها در کنار هم باعث به وجود آمدن محیط‌هایی زنده و واقعی‌تر می‌شوند و در گودوت 4 می‌توانید جهان رویاییتان را پیاده سازی کنید.

آموزش گودوت

از بحث گرافیکی و قابلیت‌هایی که برای ساخت و طراحی دنیا و فضایی بهتر که در Godot 4 اضافه می‌شوند بگذریم، نسخه جدید گودوت (Godot) در سایر بخش‌ها هم حرف‌هایی برای گفتن دارد.

از جمله دیگر امکانات اضافه شده در Godot 4 می‌توان به رمزنگاری DTLS اشاره کرد. با این رمزنگاری جدید شما می‌توانید APIهای ایمن تری در گودوت (Godot) داشته باشید و اتصالات شما به سرور امن تر از قبل باشد. در ادامه برخی امکانات دیگر که در گودوت 4 وجود خواهند داشت را ذکر می‌کنیم.

سرور ناوبری جدید

پیش از این در گودوت (Godot) شما برای ناوربری تنها می توانستید از Navigation node استفاده کنید که محدودیت‌هایی به همراه داشت. با اضافه شدن Navigation Server شما می‌توانید کارهای بیشتر و منطقی‌تری انجام دهید و ناوربری پیشرفته‌تری در بازی بسازید.

ساخت پروژه Head Football در انجین Godot

خروجی HTML5 جدید

گرچه خروجی HTML5 پیش از این هم در گودوت (Godot) وجود داشت اما در نسخه جدید تغییراتی در این شیوه به وجود خواهند آمد که اتصالات و نحوه کار این خروجی را بهبود می‌دهند که باعث می‌شوند اجرا و عملکرد بهتری از بازی‌ها را در خروجی HTML5 شاهد باشیم.

در کنار این‌ها رابط کاربری گودوت هم بهبود خواهد یافت و در کنار آن شاهد قوی‌تر شدن و روان‌تر اجرا شدن Gdscript هم خواهیم بود.

Vulkan؛ همان چیزی که انتظارش را می‌کشیدید

از مدت‌ها قبل اطلاعیه‌ها و اخباری در سایت رسمی گودوت در رابطه با Vulkan منتشر شد و تیم توسعه دهنده گودوت خبر از اضافه شدن Vulkan به این موتور بازی‌سازی را دادند.

اما این Vulkan که تا این حد مورد ستایش قرار میگیرد چیست و چه چیزی به بازی‌های ما اضافه خواهد کرد؟

یادگیری گودوت

Vulkan در واقع که رابط برنامه نویسی گرافیکی یا به زبان ساده‌تر یک API برای طراحی گرافیک بازی‌هاست. کار Vulkan این است که کارهای طراحی افکت‌ها، طراحی سایه‌ها و نور پردازی را ساده‌تر و در عین حال قوی‌تر و با کیفیت‌تر خواهد کرد.

در واقع با حضور Vulkan علاوه بر اینکه کیفیت بیشتری در بازی های ساخته شده با گودوت را شاهد خواهیم بود، عملکرد بهتری را هم خواهیم دید. پیش از این کار Vulkan را OpenGL2 و 3 در گودوت انجام می‌دادند و حضور Vulkan در گودوت را می‌توان یک جهش نسل دانست.

این‌ها تنها بخشی از ویژگی‌ها و امکاناتی بودند که در گودوت (Godot) 4 شاهد خواهیم بود. نسخه جدید موتور بازی‌سازی گودوت پیشرفت‌هایی را همراه با خود به دنیای بازی‌سازی خواهد آورد و شاید پس از این بیشتر شاهد استفاده شرکت‌های بزرگ از گودوت (Godot) باشیم.

با این نسخه جدید حالا گودوت (Godot) نه تنها برای آثار دو بعدی بلکه برای عناوین سه بعدی هم می‌تواند بسیار خوب و بهتر از گذشته و در حد یا حتی بهتر از بسیاری از موتورهای بازی‌سازی تجاری و مطرح عمل کند. باید دید گودوت 4 در عمل چگونه خواهد بود و آیا روزی می‌تواند جای یونیتی یا سایر موتورهای بازی‌سازی بزرگ را بگیرد یا خیر؟

 

 


ذخیره مقاله:

اشتراک گذاری:


منابع

https://godotengine.org/news/



...

رضا قدیری

هم-بنیان گذار و مدیر فنی CGC

Full Stack Developer / دانشجوی مهندسی نرم افزار / علاقه‌مند به بازی‌سازی / دوست دار دنیای آزاد

برنامه نویس Python و تازه وارد در JavaScript


مطالب پیشنهادی



              
                 انواع پردازنده
انواع پردازنده(CPU)

اگر به دنبال پردازنده مناسب برای کامپیوتر شخصی خود هستید و نمیتوانید تصمیم بگیرید چه پردازنده‌ای انتخاب کنید چون اطلاعات کافی درباره هر کدام از آنها ندارید این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا انتخابی انجام دهید که مورد رضایت شما باشد.


              
                 امنیت شبکه لایه بندی شده
امنیت شبکه لایه بندی شده (قسمت دوم)

پیش از این در مورد امنیت شبکه لایه بندی صحبت کردیم. در این مطلب موارد باقی مانده را ذکر میکنیم و با تکنولوژی‌های IDS و IPS آشنا خواهیم شد. اگر به شبکه علاقه مند هستید این مطلب را پیشنهاد می‌کنیم.


              
                 نرم افزار ادیت عکس
پنج اپلیکیشن کاربردی ادیت و طراحی عکس ساده برای کاربران آماتور

در این مطلب از جامعه گیک‌های کامپیوتر 5 مورد از بهترین اپلیکیشن‌ها و نرم افزارها که برای ادیت تصاویر استفاده می‌شوند را معرفی می‌کنیم.


نظری برای نمایش وجود ندارد. شما اولین نظر باشید.


ارسال دیدگاه

برای ثبت دیدگاه باید ابتدا وارد شوید